Direktlänk till inlägg 19 april 2018

Trauma

Av Annika Fjällström - 19 april 2018 07:38

Hej fina!

You are so sexy?,,, nej!! Varför säger han så!! Han är kirurg!! Nej nej,, ditt huvud sitter löst. Du kan dö om någon knuffar dig i sidan,,,

Jag är i Enköping. Möter den neurokirurg som då op i Tyskland. Han gjorde en rörlig röntgen. Jag ville bara ha diagnos. Kommer hem och blir pressad på att åka. Min vilja var bara att få något mindre ont i huvudet. För den skulle ju försvinna?!

Ajajaj,, smärtan!! Jag vill dö. Vad har hänt? Någon har lagt mig fastbunden på en brinnande stock. Det är min första känsla. Det var menat att jag, p g a den stora op vi gjorde, skulle sova minst 2 timmar efter. Jag vaknar när de rullar ut mig på uppvak. Då har han öppnat från mitt bakhuvud ner till skulderbladen. Två plattor lodrät längs med nacken. Och sju skruv. Varav två st på 12 mm som går genom leden på första och andra kotan. Kan inte öppna mun. Kan inte förmedla mig. Narkosen kommer springande och låter mig sova.

Vaknar tillbaka. Känner mig fastkedjad,,, behöver kissa. Är på intensiven på ett privat sjukhus i Badenbaden, där de inte har någon som helst erfaren av dessa op. Det är till för äldre. Med benbrott osv. Så sköterskorna kan ingen engelska. Vet inte hur de kan hjälpa mig upp att kissa.

Precis när de äntligen kommer in för att hjälpa mig. Rusar de iväg akut. Just då. Dog en annan svensk kvinna av sviterna efter samma op som gjordes två dagar innan.

Efter två dagar tar jag mig upp. Huvudvärken och mycket annan smärta är borta. Mycket annat gör ont såklart. Fast jag hoppas ju det ska försvinna. Öppna munnen är nästan omöjligt. Jag är ju stelop just där. Har svårt att svälja. Det är ju ingen rörlighet, det är ingen kurva i svalget. Musklerna fattar inget.

Dr ger en massa förebyggande penicillin. Får för sig dag två, att byta ut det intravenösa med piller. Stooora penicillin. Jag som aldrig haft svårt att svälja. Den fastnar. Den sitter fast. Inte få panik nu!!! Får äta gelé, försöka dricka klunkar av vatten, fast det går ju inte. Det slutar med intensiven. Där klinikchefen nekar hjälp, så min Dr smyger in mig. Och ger kortison, intravenöst. För att svullnaden förhoppningsvis ska gå ner. Och tabletten lossna i halsen. Den sitter kvar ett dygn. Ett hemskt dygn. Jag orkar kräkas upp den.

Igår kväll när jag la mig, kom hela scenariot ikapp mig. Det som jag trodde jag var klar med. Det som jag accepterat. Det var som det var. Inget att älta. Grejen är, vårt minne i celler och kropp och sinne. Funkar tyvärr inte så. Traumat var mer. Än modiga starka lilla jag tyckte. Det var och har varit min överlevnadsinstinkt.

Jag har haft två konstiga dagar. Vill inte gå in på det nu. Något har varit hemskt jobbigt. Och jag har känt en skräck. Jag var så skräckslagen i två dagar nu. Utåt försökte jag bara vara. Inåt var ett stort hål. Av skräck. Och hjärnan går in och letar. Och ja. Jag har en viss skräck ibland för framtiden. Det här. Var gammalt. Och det ska ut ur systemet.

Jag kunde ha dött. Och jag har sett min op han gjorde på film. Den är inte så kul att se. Allt det här. Har format mig. Jag skulle med min erfarenhet inte ta samma val idag. Då gjorde jag det. Jag tillät ännu en man jag trodde mig lita på, genom hjärnan, inte känslan, att göra mig illa. Det är så jag börjar berättelsen högst upp. Jag vet ju,,,, ändå,,,, som min terapeut sa efter alla övergrepp, när jag var rädd för att inte lita på min magkänsla mer. Hon sa, du vet precis, hur du inte!!! ska känna.

Vilken tuff lärdom. Den är min. Och jag har gått vidare. Nu kan jag släppa än mer och förhoppningsvis ha mindre fysisk smärta i min kropp också. Det gör oerhört ont att berätta. Att erkänna. Jag satte på mig pannbenet. Ren vilja. Överlevnad. Hur många ggr i livet orkar jag det mer? Jag känner mig oerhört ensam.

Ha nu en fantastisk dag. Ha förståelse för människor du har kring dig. Det syns inte utanpå. Hur de mår inuti. Kram // Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Fjällström - 29 april 2021 09:31


Hej fina! Sitter i solen. Det är kallt ute fast på min balkong är det fantastiskt. Jag sitter med en klump i magen av tacksamhet. Att ha den här möjligheten. Det är inte bara att jag får sitta här. I ett drömboende. Utan att jag fantiserade, eller...

Av Annika Fjällström - 28 april 2021 10:20


Hej fina! Wow! Idag, åtminstone än så länge är det typ vindstilla här i Karlstad! Det är så jag inte riktigt vågar tro på det. Hihi. Jag har vågat. Hitta ut ur en tuff situation. Igen. Det är väl det vi gör. Med livet. Frågan är hur. Varje gån...

Av Annika Fjällström - 22 april 2021 12:13


Hej fina! Hur tänker du? Hur känner du? Ältar du att du önskar något annat? Annat jobb, liv eller relation? Det gör vi alla tror jag. Att jag har hamnat på ett så bra ställe i mitt liv inuti mig, är inte något som bara blivit. Inget någon gett mi...

Av Annika Fjällström - 21 april 2021 10:00

Hej fina! Oj så många år sedan jag skrev. Det har hänt mycket i mitt liv. Jag mår väldigt bra, ganska fri i min gamla smärta. Det ska jag återkomma till såklart. Mitt barnbarn Neo har blivit fem år, den 30 mars! En stor kille som jag antagligen ...

Av Annika Fjällström - 20 april 2021 11:50


Hejsan!Ser att flera är ute på min blogg trots alla år sedan jag skrev. Livet har gått och jag tappade lusten att skriva. Det har nu börjat smyga sig på igen och jag kommer nog dela med mig lite än en gång. Till dess önskar jag dig en fantastisk dag!...

Presentation


Älskar att skriva. Om livet, tacksamhet, glädje och svårigheter. Om barn och barnbarn. Lifvet helt enkelt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards