Direktlänk till inlägg 15 december 2017

Otrygghet

Av Annika Fjällström - 15 december 2017 07:46

Hej fina!

Jag är i början på skolåldern. Det är söndag. Inte en sådan söndag med kaffedoft. Det är tyst. Jag har inte sovit så mycket. Jag vill ju inte försova mig. Smyger runt. Letar i lådor. Lyfter på dukar. Kollar runt. Med en klump i magen. Jag måste bara ha en peng. En peng till samlingsbössan på söndagsskolan. Till slut hittar jag en. Det är en viktig stund. Att gå till ordenshuset och få måla hos tant Maria. Hon som är gammal och klok. ( hon var inte gammal fast jag tyckte det)

Det var något tryggt och varmt att vara där. Lite fika. Bulla och saft. Några kompisar. Att sjunga, vårt lilla ljus. Hon läste ur bibeln. En fin stund.

Mamma sover. Törs inte väcka henne. Det är en sådan helg. Det har varit sedan i fredags. Klumpen i magen. Mammas personlighetsförändring. P g a alkohol. Min mamma. Som jag älskar så oerhört mycket. Fast jag förstår ändå inte riktigt. Jag vill ta hand om min mamma. Jag ser. Och idag vet jag. Att jag kände mer än jag såg det. Mammas kamp. Hur hon slet ont att få allt att gå runt. Det var rent och fint. Det fanns alltid mat. Och hembakat fika. Fanns inget att klaga på. Egentligen. Världens snällaste.

Så var det ju osäkerheten. Hur blir den här helgen? Med alkohol kom bitterhet och ilska. Riktades ofta mot mig, då jag inte ville höra dem bråka. Jag var uppe och i deras ögon, la mig i.

Hör på nyheterna. Vart 5 barn i skolan från årskurs 9 och upp. Har minst en förälder. Som blir personlighetsförändrad p g a alkohol. Och det finns ett mörkertal. Jag hör, att det är som för mig. Man säger inget. Vi tror att ingen annan har det så. Dessutom. Vet jag ju inget annat förrän jag blir så stor att jag vågade sova borta. Och ser annat.

Jag älskar min mamma. Som barn var jag oerhört mammsjuk. Ville inte vara ifrån henne. Nu vet jag som mamma själv, att jag inte var trygg. Och jag har haft svårt med högtider. Minns inte våra högtider som barn som att det skulle vara sämre då. Inte alls. Jag vet inte. Jag känner idag, att det gör hemskt ont i mig, för jag vet. Att många barn och ungdomar idag, har ångest inför jul. Som jag. Jag har det, fast det är fint till jul. Kanske det är minnen. Kanske det bara är just detta. Att jag mår så dåligt för alla andra. Jag vill ut och hjälpa. Det är en önskan, på min önskelista. Högt upp!!

Hur gör du till jul? Eller varje helg? Tar den där som får dig att gå ner i varv. Stannar det med en? Måste du ha den? Vad händer om du gör nåt annat? Istället. Jag dömer ingen. Jag önskar bara att fler, fast de tycker det är ok, för det gör de, när det är ett beroende av något slag. Då finns ursäkter. Alkohol, godis, cigaretter. Alltid har vi ursäkter. Just med alkohol, blir ju andra drabbade ofta. Tyvärr.

Ge barnen din kärlek. Hela dig. Var närvarande. Finns där. Lyssna. Och tyck inte synd om mig. Jag har fått upp minnena nu som en känsla. Hur jag kände då. Det var synd om mig då, den lilla tjejen. Inte nu. Och jag har aldrig gjort samma mot mina. Så kan det bli. Lika. Eller hur man absolut inte vill. För kom ihåg. Att även om du tycker det är ok, blir vi ju ändå förändrade. En del till det sämre.

Var rädd om dig!! Och de du har runt dig som du älskar. Kram// Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Fjällström - 29 april 2021 09:31


Hej fina! Sitter i solen. Det är kallt ute fast på min balkong är det fantastiskt. Jag sitter med en klump i magen av tacksamhet. Att ha den här möjligheten. Det är inte bara att jag får sitta här. I ett drömboende. Utan att jag fantiserade, eller...

Av Annika Fjällström - 28 april 2021 10:20


Hej fina! Wow! Idag, åtminstone än så länge är det typ vindstilla här i Karlstad! Det är så jag inte riktigt vågar tro på det. Hihi. Jag har vågat. Hitta ut ur en tuff situation. Igen. Det är väl det vi gör. Med livet. Frågan är hur. Varje gån...

Av Annika Fjällström - 22 april 2021 12:13


Hej fina! Hur tänker du? Hur känner du? Ältar du att du önskar något annat? Annat jobb, liv eller relation? Det gör vi alla tror jag. Att jag har hamnat på ett så bra ställe i mitt liv inuti mig, är inte något som bara blivit. Inget någon gett mi...

Av Annika Fjällström - 21 april 2021 10:00

Hej fina! Oj så många år sedan jag skrev. Det har hänt mycket i mitt liv. Jag mår väldigt bra, ganska fri i min gamla smärta. Det ska jag återkomma till såklart. Mitt barnbarn Neo har blivit fem år, den 30 mars! En stor kille som jag antagligen ...

Av Annika Fjällström - 20 april 2021 11:50


Hejsan!Ser att flera är ute på min blogg trots alla år sedan jag skrev. Livet har gått och jag tappade lusten att skriva. Det har nu börjat smyga sig på igen och jag kommer nog dela med mig lite än en gång. Till dess önskar jag dig en fantastisk dag!...

Presentation


Älskar att skriva. Om livet, tacksamhet, glädje och svårigheter. Om barn och barnbarn. Lifvet helt enkelt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards