Direktlänk till inlägg 8 december 2017

Tack

Av Annika Fjällström - 8 december 2017 07:32

Hej fina!

I den transformation jag gör, till att våga vara den jag verkligen är, att hitta vem jag är. Inte den jag blir påverkad av andra att vara. Så har jag ju nämnt själen och egot. Egot är inte riktigt det som vi menar med egoist. Utan jaget. Det som hjärnan vill styra emot något som egentligen inte känns bra. Egot är ju bra med sunt förnuft t ex. Så det blir balans på saker. Jag har vad jag upptäckt, först från barn och ungdomsåren använt mig mer av själen och senare mer av egot. Låtit rädslor och andra människor påverka mig för mycket.

Att lyssna är bra. Att sedan göra det som känns rätt är viktigt. Den här balansen behöver vi våga styra upp. Jag vet nu, ju starkare jag blir i att följa mitt hjärta, desto tydligare ser jag där jag gått fel förut. Att se det gör att jag har lättare att förstå mig själv. Och mina mindre bra beslut. Och våga ta egna beslut.

Jag kan t ex se tydligt, att trots att vi hade det kämpigt, jag och mitt ex, så kämpade vi. Då tyckte vi båda att det var rätt. Jag minns ju, att jag hade tagit beslut då, att jag inte skulle ge upp. Inte lämna bara för att det var kämpigt. Tänkte att alla kämpar väl? Ja såklart, fast till vilket pris. Det är så lätt att vara efterklok. Eller hur? Jag ångrar inget, jag tycker att jag lärt mig en massa.

Jag kan se så tydligt, att de gånger jag tagit beslut i huvudet, på ett, punkt slut, väldigt bestämt sätt, så har det blivit så galet. Alldeles för stora saker också, som kunde säkert blivit annorlunda. Och det ligger till grund att jag inte vågade gå på det jag egentligen kände. Vid övergreppen. På den op jag gjorde i Tyskland. Med min f d man.

Jag tappade bort mig i livet. Lät mig bli påverkad av annat och andra och trodde det var rätt. Blev hjärntvättad och det bröt ner mig såpass, att jag inte mer vågade tro på vem jag är. Vad jag kan. Att jag är en fantastisk människa. Precis som du är! Jag fick ju bra hjälp, mot PTSD som jag nämnt tidigare, jag lärde mig att känna igen, och ändå lät jag egot styra.

Nu är det faktiskt så fortfarande, att jag inte alltid vet vad som är ego eller själen. Det är bara att träna. Jag har fått hjälp med tekniker när jag är osäker. Att varje morgon sitta en stund i tystnad och meditation, grundar mig. Ger mig styrka.

Att under dagen säga tack för det som är bra i mitt liv, det är absolut inte svårt. Hur svårt vi än har det, finns det något, vi kan säga tack för. Och hittar du det, kanske du hittar en sak till? Testa! Och känn om din energi ändras. Om du är upprörd eller har ångest. Irriterad på någon. Försök att hitta en fin tanke! Lova att du testar några gånger!! Sedan tar det olika lång tid för oss. Jag själv var väldigt fast i destruktiva tankar om mig och mitt liv. Och så oerhört tacksam, att jag började i den här lilla skalan. Sedan är det upp till var och en, hur bra man vill må. Då bygger man vidare.

För mig är det här lättare än det som kallas mindfullnes. Det är ju att vara i nuet det här också. Att bli medveten om tankar och känslor. Fast för mig, ett bättre verktyg.

Ha en fin dag fina du! // kram Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Fjällström - 29 april 2021 09:31


Hej fina! Sitter i solen. Det är kallt ute fast på min balkong är det fantastiskt. Jag sitter med en klump i magen av tacksamhet. Att ha den här möjligheten. Det är inte bara att jag får sitta här. I ett drömboende. Utan att jag fantiserade, eller...

Av Annika Fjällström - 28 april 2021 10:20


Hej fina! Wow! Idag, åtminstone än så länge är det typ vindstilla här i Karlstad! Det är så jag inte riktigt vågar tro på det. Hihi. Jag har vågat. Hitta ut ur en tuff situation. Igen. Det är väl det vi gör. Med livet. Frågan är hur. Varje gån...

Av Annika Fjällström - 22 april 2021 12:13


Hej fina! Hur tänker du? Hur känner du? Ältar du att du önskar något annat? Annat jobb, liv eller relation? Det gör vi alla tror jag. Att jag har hamnat på ett så bra ställe i mitt liv inuti mig, är inte något som bara blivit. Inget någon gett mi...

Av Annika Fjällström - 21 april 2021 10:00

Hej fina! Oj så många år sedan jag skrev. Det har hänt mycket i mitt liv. Jag mår väldigt bra, ganska fri i min gamla smärta. Det ska jag återkomma till såklart. Mitt barnbarn Neo har blivit fem år, den 30 mars! En stor kille som jag antagligen ...

Av Annika Fjällström - 20 april 2021 11:50


Hejsan!Ser att flera är ute på min blogg trots alla år sedan jag skrev. Livet har gått och jag tappade lusten att skriva. Det har nu börjat smyga sig på igen och jag kommer nog dela med mig lite än en gång. Till dess önskar jag dig en fantastisk dag!...

Presentation


Älskar att skriva. Om livet, tacksamhet, glädje och svårigheter. Om barn och barnbarn. Lifvet helt enkelt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards