Direktlänk till inlägg 18 oktober 2017

Skam och skuld

Av Annika Fjällström - 18 oktober 2017 05:52

Hej fina du!

Efter mitt inlägg igår, och jag har läst många kommentarer på nätet och även lyssnat, så mår många dåligt att vi äntligen lyfter fram det här, att det inte är ok med övergrepp. Nu är jag själv på en plats i livet där min skam och skuld äntligen är borta. För är det något som vi känner efter övergrepp, är det just det.

Jag lyfter inte fram mig själv, här i bloggen eller på instagram och Facebook för att få gilla och uppmärksamhet. Jag har någon stark drivkraft att skriva, och jag har kvävt den känslan så länge jag kan minnas. En stor anledning har varit, att inte mina nära och kära, ska skäms för mig. För det jag gjort eller varit med om. Jag har tagit mer hänsyn till andra, fast jag haft min längtan. Mina barn. Min familj. Nu vet jag, att det finns inget att skäms för.

Jag har, som jag sagt tidigare, inte kommit så här långt, inte än i alla fall, om inte andra delat med sig. Jag har hittat kraft och styrka, jag har fått kontakt med likasinnade, vi har gemensamt kommit på olika sätt att gå vidare. Det gäller vilka svårigheter jag än haft. Om jag hade haft sociala medier redan 2001, hade jag förmodligen gjort andra val, angående min smärta. Hittat andra vägar än operation.

Så att våga berätta om övergrepp, att gemensamt gå ut för att stå upp för,
att det inte är ok. Det var förut svårt. Idag enkelt. Just för att skammen är borta. Just nu, finns det tjejer och kvinnor, som känner det jag gjorde. En del blir aldrig fria från det. Jag var rädd, tidigare, att folk runt mig, skulle se mig som den där. Skadat gods. Vad gjorde hon för att han skulle,,,, något måste hon väl själv ha bidragit med.,,, jag vet hur tankar och ord kan gå. Jag vet hur hårda och känslokalla rädda människor är. Sedan finns det ju de som inte orkar bry sig. Det är ok det med. Jag vill inte att mina närmaste ska skäms över att jag varit med om detta. Det finns inget att skäms för.

Så att jag vågar och vill och berättar om mig, en liten del av mig, och det som hänt mig. Gör inte att jag lämnar ut varken mig eller min familj. Jag vill inte känna mer skuld och skam över vem jag är. Jag vill stå rak i ryggen. Jag har min erfarenhet i många saker, tyvärr. Samtidigt, har det gjort mig stark! För jag har valt att ta mig igenom. Det ena efter det andra. Jag får ta ansvar för mig och mitt liv. Oavsett. Så är det upp till mig att orka och att hitta vilken väg som jag behöver gå.

På något vis, har jag orkat leta efter hjälp. På olika vis. Hjälp har även kommit till mig. Genom att jag varit öppen. I början och länge, var det oerhört svårt att tacka ja till hjälp. Nu är jag så tacksam för de knuffar så fina människor gett mig. Att våga tacka ja. Eller må dåligt. Och är det något jag längtar efter. Är det att få bidra. Hjälpa till. Bli så bra att jag kan göra skillnad! För de som har det mindre lätt i livet. Jag vet inte än vad det är! Jag vet att det driver mig.

Och i mitt just nu. Är det skrivandet. Det är det jag klarar fysiskt. En dag kommer jag veta. Ha svar. Och se tillbaka på att det var så jag började. Att våga följa sin känsla. Att våga lyssna på andras åsikter, känna efter och respektera. Det är en viktig del. Sedan våga följa det som jag vill,utan att känna skam och skuld. Jag har känt det hela livet. För vem jag är. Vad jag gör. Vad jag sagt. Det har inte varit svårt att påverka mig. Jag har enkelt, anpassat mig, efter andras åsikter och mående. Jag har tagit ett eller fem steg tillbaka. Inte så ofta vågat ta mitt egna steg.

Inte kan du säga så. Inte göra så. Vad ska andra tycka. Vad ska andra tro. Och den där stressen. Att vi tror att alla andra,,, det är så bra allting. Jag behöver inte lämna ut hela mig. Och det gör jag inte. Inte alls. Du behöver träffa mig. Lära känna mig. Då kanske. Jag lämnar ut mig. Vem jag är. Jag håller själv på, att utforska. Vem är jag? Egentligen! Och det mina kära. Är mitt livs resa just nu! Och det är spännande. Jobbigt. Utmanande. Och ändå. Älskar jag mitt starka inre sätt att ändra på hur jag möter motgångar. Hur jag ser på saker. På mig. På andra.

Så tacksam över allt jag har i livet. Jag har så mycket. Att ge. Att leva för. Och en dag. Få leva fullt ut. Med det jag har inom mig.

Jag önskar dig en fin dag! Kram// Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Fjällström - 29 april 2021 09:31


Hej fina! Sitter i solen. Det är kallt ute fast på min balkong är det fantastiskt. Jag sitter med en klump i magen av tacksamhet. Att ha den här möjligheten. Det är inte bara att jag får sitta här. I ett drömboende. Utan att jag fantiserade, eller...

Av Annika Fjällström - 28 april 2021 10:20


Hej fina! Wow! Idag, åtminstone än så länge är det typ vindstilla här i Karlstad! Det är så jag inte riktigt vågar tro på det. Hihi. Jag har vågat. Hitta ut ur en tuff situation. Igen. Det är väl det vi gör. Med livet. Frågan är hur. Varje gån...

Av Annika Fjällström - 22 april 2021 12:13


Hej fina! Hur tänker du? Hur känner du? Ältar du att du önskar något annat? Annat jobb, liv eller relation? Det gör vi alla tror jag. Att jag har hamnat på ett så bra ställe i mitt liv inuti mig, är inte något som bara blivit. Inget någon gett mi...

Av Annika Fjällström - 21 april 2021 10:00

Hej fina! Oj så många år sedan jag skrev. Det har hänt mycket i mitt liv. Jag mår väldigt bra, ganska fri i min gamla smärta. Det ska jag återkomma till såklart. Mitt barnbarn Neo har blivit fem år, den 30 mars! En stor kille som jag antagligen ...

Av Annika Fjällström - 20 april 2021 11:50


Hejsan!Ser att flera är ute på min blogg trots alla år sedan jag skrev. Livet har gått och jag tappade lusten att skriva. Det har nu börjat smyga sig på igen och jag kommer nog dela med mig lite än en gång. Till dess önskar jag dig en fantastisk dag!...

Presentation


Älskar att skriva. Om livet, tacksamhet, glädje och svårigheter. Om barn och barnbarn. Lifvet helt enkelt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards